Psykologi är grundläggande för en förändring

Miljöpsykologi eller även kallat ekopsykologi är på tapeten. Caminos senaste nummer hade just temat miljöpsykologi och Miljö & Utveckling planerar nästa nummer med samma tema. Kan det vara så att vi som arbetar med miljöfrågan äntligen insett att det krävs psykologi ?

Domedagsfaktan leder till passivitet och klimatångest, moralpinnen leder till armar i kors och stängda öron och bilden på svältande barn leder till en blick som snabbt söker sig bort.  Vad är det som motiverar olika människor att agera mer miljövänligt och hur kommunicerar vi till olika människor med varierande världsbilder?

När jag var på Transition Network Conference 2012 deltog jag i en mycket givande work-shop med fokus på kommunikation till de olika världsbilderna, något jag kommer skriva om mer detaljerat senare.

 

Under dagen fann jag videoklippet “Change Of Heart: What Psychology Can Teach Us About Spreading Social Change” av författaren Nick Cooney även grundare till The Humane League. Klippet är kortfattat och direkt och innehåller intressant fakta samt många tänkvärda punkter. Personligen är miljö/ekopsykologi ett av de ämnen som ligger mig varmast om hjärtat och anledningen till varför jag nu studerar psykologi. Om vi inte kan förstå människorna vi dagligen kommunicerar med, hur ska  vi då kunna nå fram med vårt budskap? Detta gäller så väl återvinningsbranschen som djurrätts-aktivister.

Leave a Reply

