Naturlig hårvård – så mycket mer än bara ekologiskt

I fredags besökte jag den ekologiska hårsalongen Jigami här i London. Jag hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig, utan litade helt på Google. I över två timmar var jag där. Fick mycket bra råd både om produkter och mitt hår. Jag blev väldigt nöjd med min klippning och produkten jag blev rekommenderad, men framförallt är jag väldigt nöjd med hårfärgen jag köpte. I Sverige brukar jag använda mig av hårfärg från Tints of Nature (finns i välsorterade hälsokostbutiker) har varit mer än nöjd med denna.

Varför jag väljer ekologisk hårvård: Snällare mot naturen och djuren, snällare mot personalen och jag slipper allergiska-reaktioner.

Naturlig hårvård eller salong behöver inte kosta mer än “vanligt” och kan hålla samma kvalité!

 Priser: klipp £54, hårfärg £20 (två flaskor) och stylingprodukt £9. Tints of Nature färg ca 160 kr/förpackning

 

Tints of Nature: Hårfärg som finns i hälsokostbutiker i Sverige och Norge samt nätet, vad jag vet. FRI FRÅN;  Parabener, Napthol, Nonoxynol, Resorcinol, Ammoniak. Lägsta nivå av PPD (Paraphenylenediamines – pigment). Soja-baserad. Örtextrakt.  INTE djurtestat (CCF) . Upp till 60% ekologiska ingredienser. Mer info finns här.

Natural Colour Works:  Finns att köpa på nätet och i salongen. 95 % vattenbaserad. FRI FRÅN: Peroxide, ammoniak, alkohol, kvicksilver, resorcinol. LUKTFRI. ekologiska ingredienser (% varierar). Låga nivåer av PPD.

Giovanni: Hår och skönhetsprodukter. FRIA FRÅN: Parabener, pflater , Sulfater, Nästan bara vegan-produkter. INTE djurtestat. Växtbaserat. Ekologiska ingredisenser(% varierar).


Leave a Reply

