Hållbar pension – chatt med Dagens Nyheters fondexpert Hasse Eriksson

Såg att DN anordnade en chatt med sin fondexpert och detta tillfälle kunde jag inte missa. Pension är något jag tänker kolla närmare på och kommer skriva om. Är du insatt får du gärna höra av dig!

Hur vill du att dina pensionspengar skall investeras och på vems bekostnad?

Emma: Hur kan jag få hållbara och etiska fonder? Vilken möjlighet har jag att påverka mina fonder? Mvh Emma Öhrwall
Hasse Eriksson:
Hej Emma!
På Pensionsmyndighetens hemsida med listor på fonder som finns i systemet är en del märkta med symbolen M/E vilket visar att de har en miljö-/etisk märkning. Men det är fonderna själva som satt märkningen så vad de innebär i praktiken varierera.
Att påverka sina fonder är inte så lätt för en enskild sparare. Men ett sätt är att ringa och prata med fondbolaget och föra fram sina åsikter. En annan är att flytta sina pengar till en annan fond om man är missnöjd och meddela fonden varför man flyttat ifrån fonden.
pyramiddelar
Leave a Reply

