Scones & chiasylt – LCHF, glutenfria och sockerfritt

Igår bakade jag fantastiskt goda scones som är väldigt enkla att göra!

IMG_20150325_223457

Recept 6 st

3 ekoägg

6 dl mandelmjöl

3 msk kokosfett/olja (rumstemp)

50 g smör (rumstemp)

3 krm bakpulver (aluminiumfri) finns på välsorterade ekobutiker

1-3 msk pumpafrön

1 krm himalayasalt

 

Blanda mandelmjöl och bakpulver i en bunke med en slev, rör i alla övriga ingredienser. Jag använde en slev men du kan också använda en elvisp. Grädda i ugnen på 190 grader i ca 15 min.

IMG_20150325_214851

 

Chiasylt

Tinade blåbär

vatten

chiafrön

sukrin

Jag höftade bara när jag gjorde sylten. Började med ca 2 dl bär och några matskedar chiafrön och vatten, lät det stå och hällde på mer vatten eller frön beroende på konsistensen, toppade med lite sukrin.

IMG_20150325_214939

One response

Leave a Reply

