Kärlek & ensamhet – lästips, lyssnartips och filmtips

Just nu är jag inne i en period där jag tänker mycket kring kärlek och relationer men även hur individualismen leder till ensamhet och rädslan att knyta an, att vara beroende av andra.

2016 är året då jag inte ska ha något nyårslöfte där jag ständigt ska förbättra mig (tidigare år: tala inför folk, träna etc..), istället tänker jag sluta hetsa för att optimera mig själv. Jag tänker också erkänna mitt beroende av andra människor och gemenskap. I hela mitt liv har jag strävat efter att vara självständig och stark, f*ck that! Ensam är inte stark, så urbota dumt.

Några lästips, filmtips och lyssnartips till dig som är inne på samma spår:

Filosofiska rummet “Kan du välja att bli kär?” med Håkan Fischer, Lena Andersson och Bob Hansson.

Alice Teodorescus vinterprat  om kärlek och individualism

Sanna Lundells vinterprat om lycka

Metro “Svenskar själva men inte ensamma”

Hanna Hellquists krönika om ensamhet

Ann Heberleins “Ensamhetens utsiktslösa väntan”

Erik Gandin om “Den stora svenska ensamheten” och hans kommande film “The Swedish theory of love”

The Swedish Theory of Love (2015) – Trailer from FASAD on Vimeo.

 

One response

  1. This blog looks really interesting. Any of it available in English. I am not confident on the ability of Google to translate accurately

Leave a Reply

